fallback

Отживелица ли са бонусите на работното място?

Плащането за изпълнение на цели невинаги е ефективно, а може дори да е контрапродуктивно

20:07 | 24.05.22 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

С колко мислите, че се е повишил средният бонус на Wall Street миналата година. Пет процента? Десет? Какво ще кажете за 20-процентово увеличение до 257 500 долара, което е много над 7-процентния годишен темп на инфлация, който изяжда покачването на заплатите на обикновените работници, и е най-високата средна сума от финансовия крах през 2008 г., пише Пилита Кларк за Financial Times.

На други места не е много по-различно. В Обединеното кралство множество компании са готови за протести срещу бонусите, които вече раздразниха инвеститорите във всичко - от групата за онлайн хранителни стоки Ocado до банката Standard Chartered.

Гневът е лесен за разбиране. Това са просто бонуси, изплащани върху тлъстите заплати, поради причини, които често оставят инвеститорите в недоумение.

Трудно е да си представим, че нещо се променя. Идеята да се плаща за представяне е дълбоко вкоренена. Ами ако тази концепция е погрешна?

Две нови проучвания на заплащането в реалния свят показват, че е така, отчасти защото много бонус системи са остарели в ерата на работата, основана на знанието.

В много страни бонусите се появяват за първи път във фабриките през миналия век, за да подтикнат хората, изпълняващи прости, повтарящи се задачи, да работят по-бързо и по-усилено. Беше сравнително лесно да се прецени колко изделия е произвел отделен работник всеки ден и да му се плати съответният бонус.

Днес повече офис служители си сътрудничат в екипи по сложни задачи, изискващи сътрудничество и креативност. Това прави по-трудно да се прецени кой пречи и кой помага за общото представяне, но бонусите продължават да съществуват. „Много е трудно да се излезе от тази традиция“, казва професор Клаус Мьолер от Университета на Санкт Гален в Швейцария. "Нужен е скок във вярата."

Мьолер е съавтор на проучване сред търговци в базираната в Лихтенщайн група Hilti, фамилна компания, която продава строителни продукти и услуги в 120 страни и е потърсила съвет за реформиране на схемите се за заплащане според представянето.

В началото на 2019 г. 190 търговски представители на Hilti в Източна Европа преминаха от заплата, която беше 65% фиксирана и 35% зависима от постигането на целите за изпълнение, към почти изцяло фиксирана заплата. (Малки, непарични награди, като ваучери за семейна вечеря, бяха изплатени на отбори, които спечелиха вътрешните фирмени състезания.)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:03 | 14.09.22 г.
fallback